Thursday, October 29, 2009

Scrisoarea a III-a. Omar Hayssam -72 de intrebari pentru Mohammad Munaf, in Irak

“Gardianul” a mai intrat in posesia unei a treia scrisori redactate de Omar Hayssam, de data aceasta adresata lui Mohammad Munaf, aflat in custodia autoritatilor americane din Irak, in anul 2005. Scrisoarea a fost, spun surse judiciare, transmisa lui Munaf prin procurorul Ciprian Nastasiu, care s-a deplasat la Bagdad atât in iulie, cât si in septembrie 2005, pentru a-l audia pe Munaf. Scrisoarea contine 72 de intrebari pe care Hayssam l-a rugat pe procuror sa i le adreseze lui Mohammad Munaf in legatura cu operatiunea “rapirii”.

“In numele lui Allah cel milostiv si iertator”

Fratele meu drag, Mohammad Munaf, Abu Donia, pacea si binecuvantarea lui Allah fie cu tine. Crede-ma ca nu meriti sa-ti spun fratele meu, dar ma intorc la anii petrecuti impreuna pentru ca nu pot sa cred ca s-a intamplat si ceea ce ai spus despre mine. Cum ti-ai permis sa spui despre mine ceea ce ai spus si ai declarat in fata anchetatorului? Allah sa aiba mila de tine, Abu Donia. Asta inseamna ca, daca ai semnat din greseala, trebuie sa ma implici si pe mine alaturi de tine? De ce? In loc sa spui asta ar fi trebuit sa spui ca fratele tau de ajuta tot timpu, pe tine si pe familia ta. De ce doresti sa ma distrugi? Ca sa ramana copiii nostri pe drumuri? De ce, Mohammad? In orice caz eu doresc sa iti adresez cateva intrebari. Vreau sa-mi spui adevarul si tot ceea ce stii in legatura cu ce s-a intamplat.

1. Ai pregatit tu vreo actiune de rapire a ziaristilor?
2. A fost o actiune pregatit inainte de plecarea ta in Irak im,rpeuna cu ei sau dupa sosirea ta acolo?
3. A fost aceasta actiune de rapire pregatita anterior sau a fost dusa la indeplinire fara stirea ta?
4. Abu Helmy, dr. Yasin stia ca urma sa pleci impreuna cu ziaristii in Irak? Ai fost la biroul lui in fiecare zi si v-ati intalnit la… (*Lipseste ultimul rand de pe pagina)… in legatura cu plecarea ta in Irak imrpeuna cu ziaristii si ce ti-a spus despre subiectul rapirii partenerului lui, Jawad, in anul 2003. Te rog sa-i spui domnului anchetator tot ceea ce stii si mentioneaza orice detaliu, oricat de neinsemnat. Domnul anchetator doreste sa afle adevarul. Ti-a dat Abu Helmy instructiuni in legatura cu calatoria ta in Irak?
5. Ai pregatit aceasta actiune impreuna cu altcineva si apoi m-ai implicat pe mine pentru originea mea siriana? Ca sa fie actul de arestare impotriva Siriei?
6. Ai pregatit aceasta actiune singur sau cu altcineva pentru bani, firme sau proprietati inscrise pe numele tau, al sotiei tale sau al altcuiva? Daca asta a fost intentia, ia tot ce doresti, bani sau proprietati, si spune-i anchetatorului adevarul.
7. Aceasta operatiune are legatrua cu ruda ta Al-Sa’adun, cel care este cautat de americani? Mi-ai spus, atunci cand te-ai intors din Irak in 2003, ca ai incercat sa negociezi predarea lui americanilor.
8. De ce spui, Mihammad, ca il cunosc pe sotul surorii tale Ibrahim si ca am vorbit cu el? L-am cunoscut eu vreodata, l-am vazut eu vreodata in viata mea? Am stiut eu de existenta lui, am discutat eu vreodata in viata mea cu el?
A dat vreun frate de-al meu bani lui Ibrahim, asa cum ai mentionat tu suma de 2.000 de dolari? A vorbit vreunul in viata lui cu el, l-a vazut vreodata? De ce nu spui adevarul?
Cunosc eu pe altcineva din familia ta in afara de Yousef, fratele tau, cel care a fost in Romania? Am vorbit eu cu el dupa ce a plecat din Romania? (*Lipseste ultimul rand de pe pagina).
9. Stii ca sora ta Buthaina a sunat la familia mea din Siria si le-a cerut bani pentru a spune adevarul?
10. Cand mi-ai spus ca vrei sa pleci in Irak, de ce nu mi-ai spus ca vrei sa iei cu tine o delegatie de presa care sa-ti inlesneasca contactele cu primul ministru Alawy in vederea obtinerii unor contracte pentru zahar cu guvernul irakian?
11. Nu mi-ai spus tu ca vrei sa pleci in Irak pentru problema cu zaharul si pentru problema fierului vechi din Irak? Ai discutat aceste probleme cu fratele tau Yousef de nenumarate ori inainte de a pleca. Nu ai spus ca fratele tau Yousef va lua afacerea pe cont propriu? Nu ai spus ca doresti sa-ti revezi familia de acolo si sa deschizi o reprezentanta pentru autoturisme chinezesti, fratele tau Yousef urmand sa deschida un service?
12. Nu mi-ai spus ca vrei sa te intalnesti cu Alawy pentru ca doresti sa devii ambasador sau consul al Irakului in Romania?
13. Nu mi-ai spus ca vrei sa iei cu tine ziaristii pentru a face reportaje despre activitatile americanilor de acolo si de a difuza aceste reportaje in mass-media? Aceset lucru era menit sa-ti intareasca relatiile cu prietenii taI de la Ambasada Americana de la Bucuresti, in calitate de cetatean americani. Nu ai spus ca doresti, de asemenea, niste reportaje despre activitatea depusa de medicii romani din Irak?
14. Nu ti-am cerut sa te concentrezi in mod special asupra problemei copilului irakian de 11 ani lovit de o racheta, eveniment in urma caruia i-au fost amputate picioarele? Televiziunea Romana a difuzat un reportaj pe aceasta tema si eu doream sa aduc copilul in Romania pentru a efectua operatiile de care are nevoie pe cheltuiala mea. Era o problema umanitara, asa cum a fost si in cazul marinarilor romani ramasi in Yemen.
15. Nu ti-am spus inainte sa pleci in calatorie impreuna cu ziaristii ca nu ma intereseaza in mod personal decat aceasta problema? Doream sa ma ocup de copilul ranit asa cum au facut polonezii si bulgarii.
16. Nu m-ai sunat tu din Irak ca sa imi spui ca v-ati intalnit cu acest copil, ca ati facut un film si ca il veti aduce in Romania pentru operatie pe cheltuiala mea?
17. Nu l-ai sunat tu pe Imad Shebib inainte de a pleca, in ziua cand era si Marie-Jeanne de fata, si ai cerut o intrevedere la Alawy pentru ziaristi?
18. Nu am discutat eu in ziua aceea cu Marie-Jeanne si am sfatuit-o sa nu se prezinte in Irak ca o straina si i-am spus cum trebuie sa se imbrace? I-am spus si ca este foarte periculos si i-am recomandat sa nu plece.
19. Cunosc eu vreo ruda de-a ta cu numele de Horshid, am vorbit eu vreodata cu el? N umi-ai spus tu ca el este ruda ta?
20. N umi-ai spus tu mie si lui Marie-Jeanne ca ruda ta Horshid va va asigura protectia dat fiind faptul ca lucreaza in cadrul Ministerului de Interne?
21. Stiu eu de unde si cu cine ai cumparat fierul vechi sau cu cine ai colaborat in acest domeniu din Irak? Stiu eu pe cineva acolo?
22. A existat o intelegere intre tine si Abu Helmy, dr. Yasin, intelegere indreptata impotriva mea, pentru bani, proprietati sau altceva?
23. Nu m-am inteles eu cu tine sa inregistrezi firmele pe numele tau si al sotiei tale pentru a le inregistra in Romania ca firme americane? Astfel ar fi urmat ca membrii Ambasadei Ddin Romania sa ne ajute in rezolvarea tuturor problemelor si in obtinerea aprobarilor necesare.
24. Nu ne-am inteles, eu si cu tine, ca vreau sa plec din RomYnia in Dubai impreuna cu familia? Tu urma sa preiei acetse firme pentru o perioada si apoi sa le vinzi unor firme americane cu sprijinul prietenilor taI de la ambasada de aici – Gerald, Scott si atasatul comercial, cel care urma sa ia 10% din pretul de vanzare.
25. Nu ne-am intalnit noi cu Gerald si Scott in biroul meu si cu atasatul comercial la restaurantul Piccolo Mondo?
26. Nu s-a implicat ambasada in problema autorizatiei de constructie pentru Piata 1 Mai si in problema Baneasa?
27. Nu l-ai rugat tu pe fratele meu Muhammad in anul 2000 sa-l angajeze pe Qasem Aisa, prietenul tau, pentru a se ocupa de importul de materii din Polonia, acesta vorbind polona?
28. Il cunosc eu pe Qasem Aisa, am vorbit eu vreodata cu el?
29. Nu a detinut prietenul tau Qasem Aisa firma Carmina? Nu ai continuat tu activitatile acestei firmei si ai dat actele avocatilor firmei ca sa o reprezinte in justitie?
30. A fost o intelegere intre tine si fratele meu Muhammad in legatura cu firma Carmina, intelegere care avea drept scop cumpararea de camioane si exportul din Romania?
31. A fost o intelegere cu firma Carmina intre tine, fratele meu Muhammad si Qasem Aisa, petnru vanzarea si exportul masinilor?
32. Nu m-ai sunat tu din Irak ca sa-mi spui ca, impreuna cu ziaristii, v-ati intalnit cu Alawy la el acasa si ca totul merge excelent?
33. Nu m-ai sunat tu inainte cu o zi de a avea loc rapirea si mi-ai spus ca urma sa plecati din Irak marti, 29.03.2005? In acelasi timp nu m-ai intreabt tu despre oferta de zahar, daca a sosit la firma? Eu ti-am raspuns ca oferta va sosi joia viitoare.
34. Ti-am dat eu vreo suma pentru finantarea acestei calatorii? Cat, cum si cand?
35. Oare nu ti-au ramas de la mine banii din pretul casei pe care am cumparat-o de la tine? Nu luai mereu bani de la contabilul Basam pentru achitarea casei?
36. Oare nu lucrai tu la biroul meu in timp ce eram in spital?
37. Nu ma vizitai la spital in fiecare zi?
38. Am participat eu la vreo intalnire intre tine si Marie-Jeanne sau alt ziarist?
39. In ziua plecarii tale, m-ai condus tu acasa sau soferul lui Abu Helmy?
40. Nu ai organizat tu mereu intalniri la Abu Helmy cu avocatii si cu alte persoane? Abu Helmy nu a participat si el la aceste intalniri?
41. Oare Abu Helmy nu a fost interesat personal sa-mi rezolve problema cu dosarul economic? Nu a avut zilnic legaturi cu partile interesate de rezolvarea situatiei?
42. Nu mi-a spus mie Abu Helmy cand erai si tu de fata ca s-a rezolvat chestiunea cu dosarul si ca nu mai era nici o problema? Era doar o chestiune de timp.
43. Oare nu tu, cu mana ta, i-ai dat bani lui Abu Helmy pentru dosar, astfel incat el sa plateasca acolo unde a spus?
44. Nu tu te-ai inteles cu Abu Helmy pentru a obtine spatii si case de la municipalitate pentru a le inchiria si apoi a le cumpara… (*Lipseste ultimul rand de la pagina)?
45. Nu tu te-ai inteles cu Abu Helmy ca eu sa ma asociez cu el intr-o firma Manhattan Fashion ca sa vada seful cel mare ca eu sunt ascoiatul lui in obtinerea de contracte de locuinte si spatii in aceasta firma?
46. Nu tu ai fost cel care a platit 40.000 de dolari lui Abu Helmy pentru a obtine contractul de spatiu pentru aceasta firma?
47. Nu te-ai inteles tu cu Abu Helmy pentru alte contracte pentru care ai platit alte sume?
48. Nu s-au donat din partea mea sume si ajutoare medicale pentru partidul pe care urma sa-l sprijine Abu Helmy?
49. Nu vorbea Abu Helmy mereu cu avocatii despre problemele mele si nu participa el mereu la discutii si informa despre tot ce se intampla?
50. Nu Abu Helmy impreuna cu prietenul sau Khaldun ma vizitau la spital?
51. Oare nu se interesa mereu Abu Helmy despre problemele mele medicale?
52. Nu a venit Abu Helmy la mine la birou dupa control, in luna noiembrie 2004, fara sa-l fi chemat si mi-a oferit ajutor cerandu-mi de asemenea sprijin pentru partidul pe care il sustine? Partidul a obtinut donatii din partea mea?
53. Nu Abu Helmy este cel care ti-a spus sa iei legatura cu el din Irak daca vrei sa te sprijine, el avand cunostinte acolo prin intermediul asociatului sau Jawad si al clientilor carora le vinde fier… (*Lipseste ultimul rand de la pagina)?
54. Nu te-am sfatuit eu personal sa-ti amani vizita in Irak pana dupa alegerile de acolo ca sa stii rezultatul?
55. Nu ti-am spus ca daca vrei ziaristi pentru intalnirea cu Alawy este mai bine sa iei legatura cu ambasada Romaniei din Bagdad, care te-ar fi ajutat, astfel fiind mai putin periculos si mai ieftin?
56. Nu eu sunt cel care te-a sfatuit sa renunti la plecarea in Irak deoarece este periculos? Nu tu mi-ai spus ca ai rude si relatii care te vor ajuta si proteja?
57. Stii ca sotia ta a cerut sume mari de bani familiei mele pentru copii?
58. In timpul discutiilor despre tine si Abu Helmy inaintea plecarii tlae, a discutat sau ti-a spus cine sunt cei care l-au rapit pe asociatul lui, Jawad? S-au spus si alte detalii?
59. Abu Helmy nu a discutat oare in fata ta despre rapirea asociatului lui, Jawad? Oare cei care l-au rapit nu au luat legatura cu Abu Helmy? Oare nu este el cel care a discutat cu ei despre aceasta chestiune si le-am platit suma de doua sute de mii de dolari?
60. Abu Helmy nu a discutat de fata cu tine ca este prietenul personal al Presedintelui Romaniei si ca este in relatii cu el de mult timp? Nu l-a sunat de mai multe ori de fata cu tine? N ul-a ajutat in alegeri, oferindu-i mai multe servicii cu diverse ocazii?
61. Am avut eu nevoie de suma de patru milioane de dolari pentru a iesi din Romania? Oare suma aceasta imi era de prisos?
62. Dupa cum stii, oarec nu eram stramtorat din punct de vedere material, neavand prea multi bani? Ca sa-i scot din Romania oare nu imi cream probleme (*Lipseste ultimul rand de pe pagina)?
63. Ai facut actiunea sata ca sa obtii de la mine suma de patru milioane de dolari?
64. Abu Helmy ti-a cerut sa faci ceva fara stirea mea, fiind doar voi doi in cunostinta de cauza?
65. Ti-a cerut altcineva sa-mi pui in spate aceasta problema? Ti s-a promis protectie pentru vreun scop anume sau pentru castig?
66. N-ai venit tu intr-o zi la fratele meu Muhammad cu un prieten de-al tau Ihsan, cetatean irakian, si i-ai cerut sa-l angajeze la el, si, bineinteles ca l-a angajat la service?
67. Nu ai schimbat tu inregistrarea de la Camera de Comert Americana din Bucuresti ca sa treci firmele pe numele tau devenind firme americane?
68. Oare n-ai vazut filme asemanatoare? Dupa cum spui chiar tu, ma voi duce in Irak pentru a-I aduce pe ziaristi si sa-mi rup gatul sau sa fiu impuscat? Cum sa se faca eliberarea rapitilor: prin deschiderea focului sau prin negociere? E un lucru intelept?
69. Cum poti sa spui ca am vazut reportajul despre ziarista italianca cand in acea perioada eram in spital si acolo nu se prind epostul Al-Jazeera?
70. N-am vorbit eu cu tine in timp ce te aflai cu ziaristii in Irak de trei ori, o data la sosire, o data cu ocazia vizitarii copilului ranit si o data dupa intalnirea ta cu Alawy, care a avut loc inaintea evenimentului (*Lipseste ultimul rand de pe pagina)?
Daca a fost vorba de bani, te rog sa-mi transmiteti prin domnul anchetator ceea ce doresti, iaru eu voi trimite la familia ta. Iar daca a fost din alta cauza, te rog sa ii spui, de asemenea, domnului anchetator despre asta. Daca ceea ce s-a intamplat a fost fara stirea ta, sa ii spui, de asemenea domului anchetator despre acest lucru. Sau daca altcineva ti-a cerut sa faci aceasta fapta, te rog, de asemenea, sa ii spui domnului anchetator. Te rog sa ii spui domnului anchetator despre toate discutiile care au fost intre tine si Abu Helmy. Cu totii dorim sa aflam adevarul. Te rog, te rog. Mai am o intrebare:
71. Ti-a spus Mahmoud Namura sa fii atent la Hayssam si ca nu trebuie sa iti dea nimic din firme. Cel mai bine ar fi sa vrei tu insuti si sa iei 2-3 milioane de dolari, intr-un fel sau altul, si sa ai incredere in tine insuti. Nu mi-ai spus tu mie, inainte de plecarea ta, ca acestea au fost cuvintele lui Mahmoud Namura?
72. Ti-a dat Abu Helmy instructiuni despre calatoria ta in Irak? SI care au fost discutiile care au avut loc intre voi, cand te-ai intalnit singur cu el in biroul lui? Si care au fost serviciile despre care ti-a spus ca le va prezenta Presedintelui, asa cum mi-ai spus mie cu o zi inainte de plecare? Si ce este cu scrisoarea pe care ti-a facut-o Abu Helmy pentru Imad Shebib sau pentru cealalta persoana al carei nume nu mi-l amintesc? Te rog sa ii spui anchetatorului despre toate acestea, cu exactitate. Luand in considerare toate intrebarile precedente care s-au referit la tine, te rog sa raspunzi la toate in fata domnului anchetator, cu toata sinceritatea si sa spui adevarul si sa-ti amintesti ca intre noi este o obligatie de a nu ne trada unul pe celalalt, respecta obligatia dintre noi si raspunde. Te rog sa te gandesti foarte bine, pentru ca acesta este un subiect foarte grav si trebuie cunoscut adevarul, oricat ar costa si oricat ar dura. Daca au existat lucruri pe care nu vrei sa le scrii sau de care ti-e teama, te rog sa le spui domnului anchetator, pentru ca este o persaona buna si care doreste sa afle adevarul. Iti cer inca o data sa spui tot ce stii despre aceasta problema si sa raspunzi la toate aceste intrebari cu sinceritate si sa nu iti fie teama de nimeni, daca a existat cineva de care sa-ti fie teama, si sa te gandesti la copiii taI si la ai mei. Gandeste-te ca religia noastra nu permite sa nedreptatim pe cineva sau sa facem rau cuiva. De aceea iti spun, daca vrei sa ma implici in aceasta problema din cauza banilor sau din alta cauza, eu sunt pregatit pentru orice lucru pe care il doresti, fie ca este vorba despre bani, despre firme sau despre orice altceva. Te rog sa nu ma nedreptatesti si sa nu ma distrugi nevinovat, pentru ca eu nu ti-am facut rau tie si nici altcuiva in viata mea. Te rog, te rog sa spui adevarul fara frica de nimeni. Consider ca tu esti in siguranta acolo unde esti. Cat despre mine, nu sunt importanti banii. Pentru mine sunt importante santatatea si libertatea. SI daca ai facut asta pentru bani, banii sunt ai tai. Allah sa te ierte. Fratele meu, Muhammad, asa cum ti-am amintit, noi, cu totii, dorim sa aflam adevarul, pentru ca nu trebuie sa se foloseasca altcineva de aceste imprejurari pentru a se ridica pe seama noastra. Abu Helmy nu trebuie sa devina erou national si martir al poporului pe seama noastra. De aceea, te rog sa ii spui anchetatorului toate lucrurile pe care le stii, orice discutie purtata intre tine si el, orice cuvant, orice comportament. Nu uita, Abu Donia, ca intre noi este obligatia, in fata lui Allah, de a nu ne trada unul pe celalalt si de eacea te rog sa nu ma tradezi sau sa ma avertizezi in legatura cu intentiile tale si o sa-ti dau banii din toata inima. Spune-mi ce vrei. Da-mi de veste prin anchetator si eu sunt pregatit. Spune adevarul si nu te teme de nimeni. Nu uita ca eu voi spune adevarul si tot ce stiu despre aceste persoane care au actionat in mod viclean asupra noastra si au creat aceste imprejurari care sa loveasca in noi. Spune-i anchetatorului totul, de la mic la mare. Spune-i anchetatoruli cu cine ti-a spus Abu sa iei legatura acolo si epntru ce. Spune-i anchetatorului ca el a vrut sa plece cu tine si cu ziaristii. De ce nu spui toate aceste lucruri? Cine te-a invatat si ti-a spus sa arunci prolema asupra mea, si de ce sa ma distruga in acest fel, cu dusmanie si fara mila? Allah sa aiba mila de toti. De ce eu, fratele meu? Pe cine am chinuit eu in viata mea? Imi pare rau, Muhammad, ca arunci asupra mea nenorocirile, iar eu sunt cel care ti-a rezovlat toate problemele si am fost intotdeauna alaturi de tine. De ce vrei sa distrugi cele doua familii? Cine te-a invatat sa faci asta? Te-au tentat banii sau gloria? Ti-a promis cineva ca iti va da vreun rang? Ti-a cerut Abu Helmy aceset lucru? Te rog sa te gandesti si sa te intorci catre Allah si catre religia dreapta si sa iti intorci cunostiinta si fata spre Allah si sa te gandesti la copiii mei si la ai tai. N-am jurat eu in fata ta pe munca mea si pe firmele mele? Oare nu ti-am cumparat casa gratuit, langa casa mea? De ce, Muhammad? Sper sa te gandesti bine, sa fii intelept si sa spui adevarul. Macar in ultima clipa, de dragul copiilor taI si alor mei. Noi am facut o promisiune fata de copiii nostri. Te mai rog inca o data sa spui adevarul, oricare ar fi el, sa-l denunti pe cel care ti-a cerut sa faci asta si sa spui daca scopul a fost politic sau material. Te rog sa spui daca a fost o operatiune premeditata de tine sau daca ai planuit-o impreuna cu altcineva. Spune adevarul. Asa sa dea Allah.
Abu Khaled.”

Scrisorile nu au ajuns niciodata la Yassin. Ele au fost interceptate si introduse la dosarul de terorism


Cine a preluat averea si firmele lui Omar Hayssam?


No comments :